@Keluhan Makhluk (Penjelasan)

{Ini yang diterima dari Whatsapp. Penjelasan dan Kesimpulan adalah daripada saya. Ya Allah, tambahkan ilmuku}

As Salam & selamat pagi skot yg saya kasihi

Nasihat Seorang Ustadz Utk perkongsian:

1. Ketika kita mengeluh: “eeeiii, aku penat sangat…”

ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)

“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba’ : 9)

Penjelasan.
Surah 78 An Naba’ hendaklah dibaca keseluruhannya satu surah. Surah ini mempunyai 40 ayat. Tidak ada keluhan mengenai penat sangat. Keluhan yang ada adalah “Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah”.

Surah 78. An-Naba, Verse 40:
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا
Indonesian:
Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata: “Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah”.

En: Khan:
Verily, We have warned you of a near torment, the Day when man will see that (the deeds) which his hands have sent forth, and the disbeliever will say: “Woe to me! Would that I were dust!”

2. Ketika kita mengeluh: “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku…”

ALLAH menjawab : (لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)

“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan” (Al Baqarah : 286)

Penjelasan.
Ayat ini panjang dan ayat terakhir Surah Al Baqarah. Kerap dibacakan semasa majlis Yasiin dan Tahlil. Kebiasaannya ada sepotong daripada ayat ini dibaca berulang selalunya diulangi sebanyak 3 kali. Sebab sebenar mengapa dibaca sedemikian tidak diketahui. Potongan ayatnya adalah
وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا

Ayat 286 ini adalah lengkap. Itulah jaminan Allah. Tidak ada ayat Al Quran yang terlebih atau terkurang. Kalau betul potongan ayat ini perlu dibaca diulangi sebanyak 3 kali sudah tentunya Allah telah berbuat demikian. Kalau perlu untuk dibaca berulang, sudah tentu ianya boleh diulangi sebanyak 3 kali atau lebih daripada itu tetapi hendaklah dibaca keseluruhannya bukannya ditebuk di tempat-tempat yang tertentu sahaja. Mengenai keluhan di atas, ianya lari dari konteks keseluruhan ayat ini. Ayatnya “janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya” dan bukannya “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku…”. Di sini terdapatnya manipulasi ke atas ayat AlQuraan.

Surah 2. Al-Baqara, Verse 286:
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Indonesian:
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir”.

En: Khan:
Allah burdens not a person beyond his scope. He gets reward for that (good) which he has earned, and he is punished for that (evil) which he has earned. “Our Lord! Punish us not if we forget or fall into error, our Lord! Lay not on us a burden like that which You did lay on those before us (Jews and Christians); our Lord! Put not on us a burden greater than we have strength to bear. Pardon us and grant us Forgiveness. Have mercy on us. You are our Maula (Patron, Suppor-ter and Protector, etc.) and give us victory over the disbelieving people.

3. Ketika kita mengeluh : “Serabutnyaa…”

ALLAH menjawab : ( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)

“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang” (Ar Ra’d : 28)

Penjelasan.
Ayat ini telah dipotong. Keseluruhan ayat seperti yang disertakan. Seharusnya ayat 28 dibaca bersama-sama Ayat 27 untuk mendapatkan kesinambungan atau konteks ayat itu diturunkan.

Surah 13. Ar-Rad, Verse 27:
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ
Indonesian:
Orang-orang kafir berkata: “Mengapa tidak diturunkan kepadanya (Muhammad) tanda (mukjizat) dari Tuhannya?” Katakanlah: “Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan menunjuki orang-orang yang bertaubat kepada-Nya”,

En: Khan:
And those who disbelieve say: “Why is not a sign sent down to him (Muhammad SAW) from his Lord?” Say: “Verily, Allah sends astray whom He wills and guides unto Himself those who turn to Him in repentance.”

Surah 13. Ar-Rad, Verse 28:
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
Indonesian:
(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.

En: Khan:
Those who believe (in the Oneness of Allah – Islamic Monotheism), and whose hearts find rest in the remembrance of Allah, Verily, in the remembrance of Allah do hearts find rest.

4. Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia-sia…”

ALLAH menjawab: (فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)

“Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ” (Al Zalzalah : 7)

Penjelasan.
Penggunaan ayat ini lari dari konteksnya. Ayat ini perlu dibaca dengan Ayat 6 dan Ayat 8 atau dibaca keseluruhannya. Surah Al Zalzalah mempunyai 8 ayat sahaja. Surah ini mengenai Hari Kemudian.

Surah 99. Al-Zalzala, Verse 6:
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ
Indonesian:
Pada hari itu manusia ke luar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka,

En: Khan:
That Day mankind will proceed in scattered groups that they may be shown their deeds.

Surah 99. Al-Zalzala, Verse 7:
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
Indonesian:
Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.

En: Khan:
So whosoever does good equal to the weight of an atom (or a small ant), shall see it.

Surah 99. Al-Zalzala, Verse 8:
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
Indonesian:
Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.

En: Khan:
And whosoever does evil equal to the weight of an atom (or a small ant), shall see it.

5. Ketika kita mengeluh: “ tak dak sorang pun yg nak tolong aku…”

ALLAH menjawab: (وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي لَكُمْ)

“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan” (Al Ghafir : 60)

Penjelasan.
Penggunaan nama surah pun dah salah. Surah Ghafir dan bukannya Al Ghafir. Ini adalah punca berlakunya penyelewengan dalam agama yang berlaku tanpa disedari. Sekiranya tidak disemak maka ianya seperti benar kerana tidak ada sesiapa yang mempertikaikannya. Ayat 60 seharusnya dibaca bersama ayat 59 untuk mendapatkan makna yang paling hampir. Ayat 60 juga telah dipotong dan ambil sebahagiannya sahaja. Ayat yang dipotong telah digunakan seperti skrip untuk mewujudkan dailog dalam sebuah drama. Ayat 60 juga mempunyai qualifying statement yang tidak dinyatakan. Tujuan dipotong tidak diketahui, kemungkinan untuk menyedapkan ungkapan dalam dailog di atas. Qualifying statement tidak menunjukkan ianya satu keluhan tapi adalah satu amaran atau peringatan.

Surah 40. Ghafir, Verse 59:
إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
Indonesian:
Sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.

En: Khan:
Verily, the Hour (Day of Judgement) is surely coming, therein is no doubt, yet most men believe not.

Surah 40. Ghafir, Verse 60:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
Indonesian:
Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.

En: Khan:
And your Lord said: “Invoke Me, [i.e. believe in My Oneness (Islamic Monotheism)] (and ask Me for anything) I will respond to your (invocation). Verily! Those who scorn My worship [i.e. do not invoke Me, and do not believe in My Oneness, (Islamic Monotheism)] they will surely enter Hell in humiliation!”

6. Ketika kita mengeluh: “ Aku sedihh sangat…”

ALLAH menjawab: ( ( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ

“ Jgnlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita “. (At Taubah : 40)

Penjelasan.
Ayat ini telah dipotong dan ditebuk. Ayat penuh adalah seperti di bawah. Kalau dibaca ayat di bawah, ungkapan itu datangnya dari Nabi Muhammad SAW dan bukannya Allah SWT yang menyatakan sedemikian.

Surah 9. At-Taubah, Verse 40:
إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Indonesian:
Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: “Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita”. Maka Allah menurunkan keterangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Al-Quran menjadikan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

En: Khan:
If you help him (Muhammad SAW) not (it does not matter), for Allah did indeed help him when the disbelievers drove him out, the second of two, when they (Muhammad SAW and Abu Bakr) were in the cave, and he (SAW) said to his companion (Abu Bakr): “Be not sad (or afraid), surely Allah is with us.” Then Allah sent down His Sakinah (calmness, tranquillity, peace, etc.) upon him, and strengthened him with forces (angels) which you saw not, and made the word of those who disbelieved the lowermost, while it was the Word of Allah that became the uppermost, and Allah is All-Mighty, All-Wise.

Kesimpulan.
Allah amat mengetahui segala sesuatu dan apa yang diturunkan bukan untuk main-main atau dijadikan gurindam seloka. Dalam artikel ini seolah-olah terdapatnya soal jawab yang sedang berlaku di antara Sang Pencipta dengan makhluknya. Ayat-ayat Al Quran telah dipotong, ditebuk, disalin dan ditampal untuk menguatkan hujah dan seloka yang sengaja dibuat walhal ayat-ayat Al Quran diturunkan lengkap mengikut ayat, surah dan kedudukannya yang tertentu. Manusia amnya telah mempermainkan ayat-ayat Al Quran.

Surah 25. Al-Furqan, Verse 30:
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
Indonesian:
Berkatalah Rasul: “Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Quran itu sesuatu yang tidak diacuhkan”.

En: Khan:
And the Messenger (Muhammad SAW) will say: “O my Lord! Verily, my people deserted this Quran (neither listened to it, nor acted on its laws and orders).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s